Her er viktige funn fra en ny befolkningsundersøkelse om penge- og dataspillproblemer i Norge. Undersøkelsen er gjort av Universitetet i Bergen.

  • 2,2 millioner nordmenn (57,9 % av befolkningen) har spilt pengespill i løpet av det siste året.
  • 122 000 (3,2 %) av befolkningen er moderate risikospillere eller problemspillere. Det er på omtrent samme nivå som forrige befolkningsundersøkelse i 2013.
  • Risikoen for å være moderat risikospiller/problemspiller er forhøyet hos menn, de med lav utdannelse, de som mottar støtte fra Nav og blant de som har fødested utenfor Norge.
  • Kasinospill nett er det spillet som størst andel av spillerne oppgir som problematisk å kontrollere og begrense.
  • Menn, yngre og personer med problemer knyttet til pengespill oppgir å bli mest påvirket av pengespillreklame.
  • 95,2 % av de mellom 16-25 år oppgir å ha vært eksponert for reklame for pengespill de siste 12 månedene.
  • Nær halvparten av de som spiller på utenlandske nettkasinoer er risiko- og problemspillere. I 2013 var det tilsvarende tallet på en tredjepart.

Andre nøkkeltall

  • Lotteritilsynet estimerer at onlinemarkedet for nettkasino, odds og liveodds, nettpoker og online bingo er på 2,5 milliarder og at de utenlandske pengespillselskapene står for rundt 60 % av denne omsetningen.
  • Det utenlandske markedet utgjør i overkant av 10 % av det totale pengespillmarkedet, samtidig er utenlandske pengespillselskaper nevnt i over halvparten av samtalene ved Hjelpelinjen.
  • Antallet TV-reklamevisninger for utenlandske pengespillselskap er mer enn doblet på to år. Ifølge Medietilsynet har markedet for utenlandsk pengespillreklame på TV økt fra 423 millioner i 2014 til 609 millioner i 2015.
  • Hver dag i 2015 sendte utenlandske pengespillselskap over 1500 reklamevisninger på norske TV-kanaler. I snitt 62 visninger i timen.