Midler du har fått som arv eller gave, kan være underlagt et beslagsforbud. I mange tilfeller betyr det at du ikke kan bruke midlene til å betale utgifter du får fremover. På denne siden forklarer vi hvordan du kan søke om å få bruke deler av midlene til å betale fremtidige utgifter.

Dersom ikke arvelater eller gavegiver har bestemt noe annet, mottar du i utgangspunktet bare avkastningen av de beslagsfrie midlene til fri bruk. Er avkastningen ikke tilstrekkelig til å dekke en nødvendig utgift du får, kan det søkes om samtykke til at utgiften kan dekkes av de beslagsfrie midlene.

Må du alltid søke om samtykke?

Det er bare dersom arvelater eller gavegiver har bestemt at midlene skal ha vern mot både eldre og fremtidig gjeld, at du må søke om å få godkjent utbetaling for en fremtidig utgift.

Dersom det er bestemt at midlene bare skal ha vern mot eldre gjeld, kan du fritt bruke midlene på utgifter du vil få fremover. Med eldre gjeld menes gjeld du har pådratt deg før du fikk midlene.

Hvem kan søke?

Det er du som eier midlene, som kan søke om slike ekstraordinære utbetalinger.

Tillitsmannen, en advokat eller andre med fullmakt fra deg, kan gjerne hjelpe til med å utforme og sende inn søknaden.

Hvem skal behandle søknaden din?

Det avgjørende for hvem som skal behandle en slik søknad, er hvem som er tillitsmann for forvaltningen av midlene dine.

Dersom Statsforvalteren er tillitsmann, skal du søke Statsforvalteren.

Dersom det er en advokat eller en bank som er tillitsmann, skal du søke Stiftelsestilsynet.

Vilkårene for godkjenning

Utgangspunktet er at du må bruke andre midler du eier, til å dekke nødvendige utgifter du har. Bare dersom du ikke har tilstrekkelig med andre midler, og heller ikke avkastningen av de beslagsfrie midlene er tilstrekkelige til å dekke slike utgifter, kan det søkes om samtykke til utbetaling.

Ved avgjørelsen av om samtykke skal gis, må derfor også annen inntekt og formue tas i betraktning, ikke bare avkastningen av den beslagsfrie kapital.

Den aktuelle bestemmelsen i dekningsloven § 3-7 gjelder bare konkrete utgifter som en engangsutbetaling. Dersom du ønsker å få faste månedlige utbetalinger av de beslagsfrie midlene, i tillegg til avkastningen, må du søke etter dekningsloven § 3-5. Du kan lese om det å oppheve eller endre beslagsforbud her.

Eksempel på beslagsforbud

Du har mottatt 500 000 kroner i arv fra en tante. I testamentet har tante bestemt at arven skal være underlagt beslagsforbud for både gammel og fremtidig gjeld. Du kan da bare bruke avkastningen av arven til å betale utgifter. Dersom du får en tannlegeutgift som du ikke har råd til å betale med verken avkastningen eller andre midler, kan du søke om å få bruke av selve arven for å betale utgiften.

Slik søker du

Skaff den nødvendige dokumentasjonen

Nedenfor har vi listet opp dokumentene du må legge ved søknaden. Trykk på overskriftene for å se hva dokumentene må inneholde.

Dokumentet kan for eksempel være testament, gavebrev, skjøte eller avtale som viser at det er lagt et beslagsforbud på midlene.

Uttalelsen skal inneholde givers syn på søknaden.

Er det ikke mulig å innhente en uttalelse, må du i stedet forklare hvorfor det ikke er mulig.

Tillitsmannen skal gi skriftlig uttalelse om sin mening om søknaden.

Vi legger stor vekt på begrunnelsen din når vi vurderer søknaden. For å kunne behandle søknaden, er det viktig at søknaden inneholder begrunnelse/forklaring for følgende:

  • Hvorfor utgiften er nødvendig for deg
  • At du ikke har annen inntekt eller formue som kan dekke utgiften
  • At avkastningen av de beslagsfrie midlene ikke er tilstrekkelig for å dekke utgiften

Vi må få en oversikt over din samlede økonomiske situasjon på søknadstidspunktet. Det siste skatteoppgjøret ditt må alltid legges ved søknaden.

Send inn søknaden

Du kan sende inn søknaden per post eller e-post. Av hensyn til sikkerhet og personvern anbefaler vi at du sender inn søknaden din som post.

Send søknaden din til

  • postadresse: Stiftelsestilsynet, postboks 800, 6805 Førde
  • e-post: postmottak@lottstift.no

Dersom du har sendt søknaden på e-post, vil du få en bekreftelse på at søknaden er mottatt hos oss.

Hva skjer etter du har søkt?

Hvis søknaden har mangler som gjør at vi ikke kan behandle den, tar vi kontakt med deg og ber om det som mangler. Hvis du ikke sender inn dokumentasjonen eller opplysningene som vi har spurt etter, kan søknaden bli avvist. I så fall får du et brev der vi forklarer hvorfor vi har avvist søknaden. Du kan søke på nytt.

Når vi har behandlet søknaden, får du et vedtak der du får vite om søknaden er godkjent eller avslått:

  • Godkjent søknad: Du får et vedtak som sier at søknaden er godkjent, og tillitsmannen kan foreta utbetaling av det omsøkte beløpet.
  • Avslått søknad: Du får et vedtak med begrunnelse for avslaget og informasjon om muligheten til å klage.

Gjeldende regelverk