Hvis du har mottatt arv eller en gave med beslagsforbud, er det krav om tillitsmann. Her forklarer vi hvordan du søker om å oppnevne eller bytte tillitsmann.

Hvem kan søke?

Du som har mottatt arven eller gaven med beslagsforbud, kan søke om å få oppnevnt tillitsmann.

Den du ønsker skal være tillitsmann, en advokat eller noen andre du har gitt fullmakt, kan gjerne hjelpe deg med søknaden og sende den inn på vegne av deg.

Hvem kan oppnevnes som tillitsmann?

Det er bare en advokat, Statsforvalteren eller en bank som kan være tillitsmann. Det gjelder selv om testamentet eller gavebrevet har oppnevnt en annen tillitsmann.

Du må selv komme med forslag til hvem Stiftelsestilsynet skal oppnevne som som tillitsmann i din sak. Tillitsmannen må ha takket ja til rollen. Du må derfor skaffe en skriftlig bekreftelse fra den foreslåtte tillitsmannen.

Statsforvalteren kan alltid ta på seg rollen som tillitsmann, men kan velge å si nei hvis

Tillitsmannen skal forvalte og føre tilsyn med midlene med beslagsforbud. Det innebærer at tillitsmannen skal

  • føre regnskap over midlene
  • sikre rettsvernet knyttet til midlene
  • holde oversikt over hvilke midler som er omfattet av beslagsforbudet
  • forvalte penger og verdipapirer med beslagsforbud
  • føre tilsyn med eiendeler med beslagsforbud som eieren selv rår over (for eksempel eiendom)
  • sørge for at eieren ikke bruker beslagsforbudet til å unndra andre midler som kreditorene kan ta beslag i

Tillitsmannen kan kreve å få betalt for arbeidet.

Når trenger du en tillitsmann?

Hvis du har midler som er underlagt et beslagsforbud, skal de forvaltes av en tillitsmann. I utgangspunktet er det den du har fått midlene av (arvelateren eller giveren), som oppnevner tillitsmann. Dette skal skje samtidig som midlene overdras til deg, eller før.

Men det hender at den du har fått midlene av, ikke har oppnevnt en tillitsmann. Da er det to tilfeller hvor du selv må søke om å få oppnevnt en tillitsmann:

  • når du skal søke om å få endret et beslagsforbud
  • når giveren har oppnevnt noen andre enn en advokat, Statsforvalteren eller en bank som tillitsmann – fordi andre ikke kan være tillitsmann

Når kan du søke om å bytte tillitsmann?

Du kan søke om å bytte tillitsmann hvis den nåværende tillitsmannen

  • er forhindret fra å utføre vervet – for eksempel fordi vedkommende avslutter sin advokatpraksis
  • ikke ønsker å være tillitsmann lenger
  • ikke utfører vervet på en forsvarlig måte

Slik søker du

Skaff den nødvendige dokumentasjonen

For at vi skal kunne behandle søknaden din om å oppnevne eller bytte tillitsmann, må du sende inn disse dokumentene:

  • en kopi av dokumentet hvor beslagsforbudet er bestemt (ofte et testament, gavebrev eller skjøte)
  • forslag til hvem som skal være tillitsmann
    • hvis du foreslår en advokat eller en bank, må du legge ved navn og organisasjonsnummer
  • en skriftlig bekreftelse fra den foreslåtte tillitsmannen på at hen vil ta på seg rollen
    • hvis du ønsker Statsforvalteren som tillitsmann og midlene består av noe annet enn penger og verdipapirer, må du legge ved en bekreftelse fra Statsforvalteren på at de er villige til å ta på seg rollen

Hvis du søker om å bytte tillitsmann, skal du også legge ved en uttalelse fra den nåværende tillitsmannen. I uttalelsen skal den nåværende tillitsmannen si sin mening om søknaden.

Send inn søknaden

Du kan sende inn søknaden per post eller e-post. Av hensyn til sikkerhet og personvern anbefaler vi at du sender inn søknaden din som post.

Send søknaden din til

  • postadresse: Stiftelsestilsynet, postboks 800, 6805 Førde
  • e-post: postmottak@lottstift.no

Hva skjer etter at du har søkt?

Når vi har behandlet søknaden, får du et vedtak der du får vite om søknaden er godkjent eller avslått:

  • Godkjent søknad: Vedtaket blir sendt til tillitsmannen som har blitt oppnevnt, med kopi til deg eller den som har søkt på vegne av deg. Hvis tingretten venter på et vedtak om oppnevnelse, må du selv sende det videre til tingretten.
  • Avslått søknad: Du får et vedtak med begrunnelse for avslaget og informasjon om muligheten til å klage.

Hvis søknaden har mangler som gjør at vi ikke kan behandle den, tar vi kontakt og ber om det som mangler. Hvis du ikke sender inn dokumentasjonen eller opplysningene som vi har spurt etter, kan søknaden bli avvist. I så fall får du et brev der vi forklarer hvorfor vi har avvist søknaden. Du kan søke på nytt.

Har du spørsmål?

Hvis du er usikker på hva du skal legge ved av dokumentasjon eller andre spørsmål om tillitsmannens plikter og rettigheter, anbefaler vi at du leser de fullstendige veiledningene nøye. Har du fortsatt spørsmål, kan du kontakte oss for råd og veiledning.

Gjeldende regelverk