Ungdom som spiller mye dataspill, og særlig de som kjøper lootbokser, skins eller deltar i skinbetting, har klart høyere risiko for å utvikle pengespillproblemer. Det viser en ny undersøkelse blant norske ungdommer i alderen 12-17 år.
Den nye undersøkelsen ble lagt fram i dag og viser at dataspill og pengespill i økende grad henger sammen.
– Denne forskningen viser det vi har mistenkt og underbygges av erfaringer enerettsaktøren Norsk Tipping har gjort der spillere kommer inn i selskapet som erfarne spillere. Det sier direktør i Lotteri- og stiftelsestilsynet, Atle Hamar.
Økt deltagelse i gråsonespill
Ifølge rapporten hadde 27,7 prosent av ungdommene kjøpt lootbokser det siste året, mens 29,4 prosent hadde kjøpt skins og 15,5 prosent hadde deltatt i skinbetting. De som deltok i slike aktiviteter, var sterkt overrepresentert blant dem med både data- og pengespillproblemer.
Undersøkelsen er gjennomført av Spillforsk ved UiB og professor Ståle Pallesen.
– Gjennom simulerte pengespill blir unge sosialisert inn i pengespill, de lærer seg de tekniske ferdighetene, men de lærer en fordreid virkelighet der det er lett å vinne. Det er klart problematisk når disse ungdommene blir eldre og eksponert for andre pengespill, sier Pallesen.
Gråsonespill
- Lootbokser er virtuelle forundringspakker som selges i dataspill. Spilleren får ikke vite hva innholdet er før etter de har kjøpt pakken. Innholdet kan være virtuelle skins som kan gi fordeler i spillet. Lootbokser kan kjøpes med ekte penger eller virtuell valuta som man tjener opp i spillet.
- Skins er visuelle kosmetiske elementer som kan vinnes eller kjøpes direkte i dataspill, eller vinnes i lootbokser. Skins endrer utseende på elementer som en avatar, et våpen eller annet utstyr i et dataspill. Sjeldne skins kan være verdt titusenvis av kroner.
–Det er alvorlig at aktiviteter som etterligner pengespill, som lootbokser og skinbetting, er en inngangsport til pengespill. Vi er svært bekymret for at dette kan føre til at flere ungdommer får pengespillproblemer, sier Hamar.
Ungdomsundersøkelse om penge- og dataspillproblemer i Norge 2025
Les hele undersøkelsen herSpiller de farligste onlinespillene
Undersøkelsen viser at andelen som deltar i pengespill har gått kraftig ned, men de som spiller, viser større risiko for å utvikle problemer. De spiller helst online på nettkasino og internettpoker.
–Det er bekymringsfullt at ungdom i denne aldersgruppen spiller den typen spill da de regnes for å ha stort avhengighetsskapende potensiale og har derfor 18-års aldersgrense, sier Hamar.
De viktigste risikofaktorene for å få problemer med data- og pengespill er elementer som mobbing, dårlig helse, lav livstilfredshet, bruk av alkohol, tobakk og energidrikk, samt lite oppfølging fra foreldre.
Fakta om barne- og ungdomsundersøkelsen:
- Undersøkelsen er gjort av SPILLFORSK ved Universitetet i Bergen blant 9 000 ungdommer i alderen 12 til 17 år i 2025.
- 18,8 % oppgir å ha deltatt i pengespill det siste året, 9.3 % blant jenter og 27.7 % av gutter
- Lootbokser: 45 % av guttene mot bare 9 % av jenter oppga å ha kjøpt lootbokser i løpet av det siste året.
- Skins: 21.4 % av gutter og 8.4 % av jenter oppga å ha deltatt i skinsbetting i løpet av det siste året.
- 7,1 % oppfylte kriteriene for pengespillproblem, og 15 % hadde dataspillproblem.
- Kjøp av lootbokser, skins og skinbetting blir i undersøkelsen assosiert med ugunstig eller risikorelatert adferd som bruk av alkohol, tobakk og energidrikk, samt en rekke negative levekårsvariabler som mobbing, ensomhet, lav grad av oppfølging fra foreldre og lavere familievelstand.