Denne sjekklisten viser hva du må gjøre for å følge regelverket om hvitvasking og terrorfinansiering. Sjekklisten gir ikke en fullstendig oversikt, så du må følge lenkene for å finne mer utdypende informasjon.
Sjekkliste for deg som tilbyr spilltjenester
- For å kunne vurdere risikoen for at kriminelle kan misbruke din virksomhet, må du kjenne regelverket for hvitvasking og terrorfinansiering. Les mer om hvitvasking i lotteri- og pengespill.
- Du skal vurdere risikoen for hvitvasking og terrorfinansiering knyttet til din virksomhet, særlig med tanke på tjenester, kundeforhold, type kunder, kundegrupper og geografiske forhold. Risikovurderingen skal dokumenteres og vere oppdatert.
- Du må ha skriftlige, oppdaterte, rutiner som beskriver hvordan risikoen for hvitvasking og terrorfinansiering i virksomheten håndteres, samt oppfyller øvrige plikter i hvitvaskingsloven. Rutinene må ta utgangspunkt i risikoen som ble identifiserte i risikoanalysen.
- Rutinene må fastsettes av selskapets øverste nivå, eksempelvis styret.
- Utnevn en hvitvaskingsansvarlig. En person i ledelsen skal ha ansvar for å følge opp rutinene
- Etabler kundetiltak. De rapporteringspliktige skal kjenne sine kunder, hvem de er, innholdet av kundeforholdet, hvilke tjenester og produkter de benytter hos den rapporteringspliktige, og omfanget av kundeforholdet. Dette for å kunne iverksette tiltak.
- Gjennomfør opplæring. Ansatte og andre som utfører oppdrag (for eksempel kommisjonærer) for virksomheten skal være i stand til å gjenkjenne forhold som kan indikere hvitvasking eller terrorfinansiering. Opplæringen skal gis jevnlig og oppdateres. Det er ikke tilstrekkelig å bare gi opplæring til nyansatte. Opplæringen må kunne dokumenteres.
- Etabler kontrollrutiner (internkontroll). Kontrollrutinene må sikre at manglende etterlevelse av rutinene og regelverket blir avdekket.
- Oppdater risikovurderingen og rutinene kontinuerlig, og minst en gang i året.